Skip to main content

Dimix – totaalleverancier voor de signbranche in de Benelux – lanceert een nieuwe industriële businessunit 3DMIX. 3D-printen staat aan de vooravond van een definitieve doorbraak. Die overtuiging heeft Lars Vreeke, eigenaar-directeur van Dimix. De potentie van deze techniek ligt echter deels in andere markten dan de signbranche. Om hieraan voldoende aandacht te kunnen besteden, is een aparte salesmanager, Bart Greebe, aangetrokken en een nieuwe businessunit opgericht: 3DMIX. De focus ligt niet alleen op 3D-printen, maar ook op het faciliteren van robotiseringsoplossingen rond printers en afwerkingsapparatuur.

Doorbraak van 3D-printen

“Dimix is al jaren een partner van Mimaki, dat sinds enkele jaren ook met 3D-printtechnologie aan de weg timmert”, legt Vreeke uit. “3D-printen is echter een heel andere discipline, een markt waar een andere ‘taal’ wordt gesproken. We moeten die markt leren kennen. Dat heeft tijd en aandacht nodig. Vandaar dat we een aparte, industriële businessunit hebben opgericht.”

Volgens Vreeke en Greebe staan we aan de vooravond van een verdere doorbraak van 3D-printen. Dat is de reden dat 3DMIX nú het levenslicht ziet. Bart licht toe: “Ook speelt mee dat Mimaki in de loop van dit jaar met een nieuwe 3D-printer op de markt komt (de Mimaki 3DUJ-2207, red.) die aanzienlijk goedkoper is dan de 3DUJ-553. We verwachten dat voor veel bedrijven de drempel om te beginnen met fullcolour 3D-printen hiermee een stuk lager ligt.”

Meer dan alleen 3D

3DMIX kijkt verder dan 3D en wil inspelen op de ‘printfabriek’ van de toekomst. Greebe: “Dat is de reden dat we ook robotiseringsoplossingen in kaart brengen en in de toekomst gaan aanbieden. Met name rond printplatforms van Mimaki en Roland. Daarbij moet je met name denken aan automatische op- en afname bij direct-to-object printen (DTO) op zowel desktop als grote UV-vlakbedprinters. Automatisering en robotisering krijgen steeds meer prioriteit en daar speelt 3DMIX op in. Complexe materie, maar wij willen op dat vlak echt een kennishub worden. Wij willen onze klanten straks kunnen adviseren en de juiste oplossingen aanbieden.”

Meer weten?

Lees dan het interview met Bart en Lars in de nieuwste Sign+ die deze week op de deurmat valt.

Easysoftonic